No Telefon / Fax : +05 6919006
Email: pkg_sitiawan@moe.gov.my

Apakah Itu User Generated Content ( UCG)

 
 



User Generate Content (UCG) ditakrifkan sebagai 'sebarang bentuk kandungan seperti blog, wiki, forum perbincangan, jawatan, chat, tweet, podcast, imej digital, video, fail audio, iklan dan lain-lain bentuk media yang telah dicipta oleh pengguna sistem dalam talian atau perkhidmatan, sering disediakan melalui laman web media sosial. Ia juga dikenali sebagai kandungan dibuat pengguna (UCC). Ia memasuki penggunaan arus perdana pada tahun 2005, setelah timbul dalam penerbitan web dan bulatan pengeluaran kandungan media baru.

Ia digunakan untuk pelbagai aplikasi, termasuk pemprosesan masalah, berita, gosip dan penyelidikan dan mencerminkan pengembangan pengeluaran media melalui teknologi baru yang boleh diakses dan mampu milik kepada orang awam. Selain itu, kandungan dijana pengguna juga boleh mengambil pelbagai sumber terbuka , perisian percuma, dan pelesenan fleksibel atau perjanjian untuk mengurangkan lagi halangan kepada kerjasama, membina kemahiran dan penemuan ( 'UGC') yang berkaitan juga telah semakin popular sejak sedekad yang lalu, kerana userbases telah berkembang di media sosial dan kandungan- laman perkongsian berasaskan.


UGC mungkin merupakan hanya sebahagian daripada laman web. Sebagai contoh, terdapat laman web di mana majoriti kandungan disediakan oleh pentadbir, tetapi banyak permohonan sampingan yang dibuat oleh pengguna laman web, seperti ulasan produk atau komen, dan UGC tidak boleh digunakan secara komersial.

UGC boleh dipantau oleh pentadbir laman web untuk mengelakkan kandungan yang menyinggung perasaan atau bahasa, isu-isu pelanggaran hak cipta, atau semata-mata untuk menentukan sama ada kandungan yang disiarkan berkaitan dengan tema umum tapak.

Mungkin terdapat sedikit atau tiada halangan daripada perbuatan memuat naik kandungan yang dijana pengguna, seperti keahlian atau yuran. Hasilnya, terdapat jumlah yang tamak haloba UGC itu, di samping mewujudkan aset korporat, juga mungkin mengandungi data yang boleh dianggap sebagai liabiliti. The University of Illinois membuat kesimpulan daripada penyelidikan 2012 bahawa satu pertiga daripada semua ulasan web UGC adalah palsu, sama ada dengan tujuan meningkatkan atau mengecam produk.